GOAH

Náš výjezd do norského města Tonsberg v rámci projektu Erasmus+ započal v sobotu 10. 9. 2023. V sedm hodin ráno jsme se u autobusu sešli s 15 účastníky naší výpravy: Dorkou Dovalovou, Kristýnou Smetkovou a Viki Klepáčovou z kvarty, ze sexty cestoval Martin Beneš, ze septimy Sára Hochmanová, Karin Machalová, Diana Pryglová, Anička Míková, Emma Štukavcová, Eliška Kučerová a Kája Drobečková, z oktávy Petr Špaček, Tomáš Kotzian, Filip Bílek a Václav Špéra. Učitelský doprovod tvořili PhDr. Veronika Benešová, Mgr. Pavel Staněk a Mgr. Monika Ščerbíková.

Autobus vyrazil v 7:15 směrem do Vídně, jelikož jsme doplnili skupinu rodičů a dětí, kteří cestovali na zámek Schönbrunn a do zoologické zahrady, nejdříve jsme tedy projeli částí centra města a poté jsme zamířili na letiště Schwechat. S dobrým pocitem, že trošku přispíváme ke snížení naší uhlíkové stopy, jsme vystoupili přesně v deset hodin u odletové haly. Palubní lístek jsme získali po domácím odbavení online, na letišti jsme si pouze vytiskli visačku na kufr a rychle se svých zavazadel zbavili.

Let byl bezproblémový a pro čtyři účastníky naší cesty také první v životě.

Po příletu do Osla jsme přímo na letišti přestoupili na vlak, který s námi zamířil do Tonsbergu, města naší partnerské školy. Norští studenti se svými rodinami nás již na vlakovém nádraží vyhlíželi a rozebrali si účastníky našeho výjezdu do svých domovů. Každý strávil příjemné slunné odpoledne a vlahý večer poznáváním místa svého pobytu.

Druhý den v osm hodin ráno nás ve škole Faerder VGS přivítal pan ředitel Even Storbraaten a popřál všem hezký pobyt a dobrou pracovní atmosféru. Jeho kolegyně Karin Semb nám objasnila program na celý týden a přesunuli jsme se do velké moderní tělocvičny na hodinu volejbalu. Studenti vytvořili čtyři smíšená družstva a zápasy mohly začít. Výhodou bylo, že všechna družstva mohla hrát na velkém prostoru ve stejném čase.

Po lehkém obědě, jsme se vydali do centra města, kde na nás čekala místní paní průvodkyně v dobovém kostýmu a ukázala nám všechna důležitá místa, která se pojí s historií a každodenním životem v Tonsbergu.

Pondělní program zakončil filmový večer ve škole, výběr filmu vyhrála norská skupina a všichni zhlédli pohádku O princezně a žabákovi.

Úterý ráno začalo prohlídkou učeben technických oborů, které škola v Tonsbergu vyučuje, viděli jsme výborně vybavené dílny pro truhláře, svářeče, automechaniky, tesaře, lodní techniky a lakýrníky. V Norsku neexistují samostatná gymnázia, ale gymnaziální třídy jsou součástí všeobecné střední školy, která vzdělává studenty různého zaměření pod jednou střechou.

Dopoledne se studenti v rámci tří hodin sociologie zamýšleli nad demokratickou historií své země, představili si ve skupinkách politické systémy svých zemí a porovnávali je.

Odpolední dvouhodinová lekce angličtiny nabídla téma „Komunikace napříč kulturami“. Norsko-české skupinky živě diskutovaly o rozdílech mezi různými národy, nakonec se zaměřily přímo na rozdíly mezi norskou a českou kulturou.

Ve středu následovaly čtyři hodiny předmětu architektura a design. Studenti si vybrali jednu politickou stranu ve své zemi a sepsali o ní základní fakta. Poté se zaměřili na logo dané strany a snažili se určit, jak je toto logo propojeno s jejím zaměřením a programem. Další úkol spočíval v navržení nového loga nebo v přetvoření loga stávajícího tak, aby barevně i motivem co nejlépe odráželo směřování, program, a tedy i podstatu vybrané strany. Ke generování loga studenti využili umělou inteligenci a návrhy upravili podle svého uvážení.

Odpoledne následovala výuka německého jazyka, po které si každý hostitel mohl naplánovat individuální náplň pro svého hosta nebo hosty.

Ve čtvrtek jsme se vydali do hlavního města Oslo. Počasí nám přálo, a přestože teplota nevystoupala nad patnáct stupňů, procházka ke Královskému paláci, Národnímu divadlu, budovám vlády, parlamentu a opery byla velice příjemná. Sluncem prozářený Oslofjord nám nabízel krásnou sbírku člunů a jachet, přímo vedle těchto norských plavidel se nachází Národní muzeum, ve kterém jsme se dozvěděli zajímavosti z norských dějin a každodenního života Norů, obdivovali jsme obrazy malíře Edvarda Muncha, včetně slavného mistrova díla Výkřik. Za zmínku stojí naše zastávka na oběd, při níž jsme ve vkusně zařízených prostorách bývalého plaveckého bazénu nalezli pestrou nabídku streetfood z celého světa.

Páteční ráno započalo prezentacemi studentů na téma Kulturní rozdíly mezi lidmi norské a české národnosti. Studenti porovnávali různé vnímání stejných situací a odlišné reakce na stejné podněty, život v norských rodinách a každodenní běh ve škole jim přinesl spoustu témat k diskuzi a hlubší vhled do celé problematiky. Studenti začali hluboce vnímat i chápat, že vzájemná tolerance nabízí odpověď na odlišný přístup k životu.

Po živé diskuzi všichni nasedli na autobus a zamířili na norský konec světa Verdens Ende. Obrovské balvany vnořené do klidné mořské vody Atlantského oceánu lákaly k procházce až na samotný výběžek kamenného útvaru. Norští učitelé zatím připravili malý piknik s výhledem na maják Faerder, který nepřetržitě ukazuje mořským plavidlům směr již více než 300 let.

Závěrečný večer jsme strávili v salonku školy, kde pro nás hostitelské rodiny připravily typické norské pohoštění. Po chutné večeři se naši studenti v doprovodu svých norských hostitelů odebrali na heavy metalový koncert do místní jeskyně.

V sobotu časně ráno jsme se sešli na vlakovém nádraží, rozloučili jsme se s hostitelskými rodinami a vyrazili na letiště. Za malou chvíli jsme už seděli v letadle a mířili plni nezapomenutelných zážitků ke svým domovům.

A JAK HODNOTÍ NÁŠ VÝJEZD DO NORSKA SAMOTNÍ STUDENTI?

Celou cestu jsem si velice užil. Jsem rád, že jsem si mohl získat nové kamarády a poznat jinou kulturu. Bylo zábavné porovnávat naši a jejich kulturu, která se překvapivě lišila. Příroda byla také velmi pěkná a společně s proměnlivým počasím přinesla nádherné zážitky. Památky, ať už se jednalo o staré pevnosti, německé bunkry, nebo moderní Oslo, byly také velmi pěkné. Nakonec musím říct, že mě uchvátila norská otevřenost a ochota, která mě provázela celou návštěvou této nádherné země.

Zájezd do Norska hodnotím pozitivně. Jsem ráda, že jsem měla tu možnost navštívit novou zemi, dozvědět se něco o její kultuře a samozřejmě procvičit si svoji angličtinu. Nejvíce mě zaujal výlet do hlavního města a na Verdens Ende. Je mi ale líto, že jsme neviděli více z místní přírody. Na druhou stranu jsme se mohli zúčastnit hodin ve zdejší škole, a poznat tak norský školní systém. Jsem velmi vděčná za tuto zkušenost a budu se těšit na další.

Hned na začátek bych chtěla moc poděkovat za příležitost a za to, že naše škola zorganizovala výlet do Norska. Chtěla jsem se tam vždycky moc podívat a splnilo to mé očekávání. Trochu mě mrzelo, že čas nebyl plně využitý a někdy jsme strávili zbytečně dlouhou dobu ve škole místo toho, abychom poznávali Norsko. I přes rozdílné kultury a zvyky se nám povedlo si spolu týden užít a v průběhu času vyladit některé nedostatky a přizpůsobit se. Ještě jednou moc děkuju za skvělé zážitky.

Během týdenního projektového setkání v Norsku, neboli své první návštěvy Norska, jsem poznala nový stát, novou kulturu, nový jazyk, nové lidi, novou školu a spoustu nových míst. Zjistila jsem, že jsou Norové asi úplně ve všem jiní než Češi, ale to se mi na tom celém velmi líbilo. I když na jejich styl života nejsem zvyklá, dozvěděla jsem se o Norech mnoho nových věcí a měla jsem možnost se skamarádit s fajn lidmi. Za tuto příležitost jsem opravdu vděčná a určitě se do Norska (brzo) vrátím.

Náš výlet do Norska jsem si velmi užila. Dozvěděla jsem se mnoho nového o norské kultuře, lidech i o vzdělávacím systému. Během týdne jsem procvičovala svou angličtinu a moc mě zaujaly debaty v hodinách angličtiny či sociálních věd. Výlet na Verdens Ende byl úchvatný, jen je škoda, že jsme v přírodě nestrávili více času. Velmi jsem si užila i návštěvu Národního muzea v Oslu, hlavně díky
poučnému a zábavnému výkladu naší průvodkyně. Myslím, že se v programu sešla i super parta lidí, která držela dobrou náladu po celý týden.

Chtěla bych ještě jednou za tuto příležitost poděkovat. Jsem si jistá, že kdybych jela do Norska na svoji pěst, tak jej nepoznám tak, jako když jsem jela na tento výměnný pobyt. Nemyslím tím ani tak to, jakou má Norsko přírodu, ale lidi. Je opravdu zajímavé, jak jsou lidé různých národností VELMI rozdílní. Líbilo se mi, že jsem mohla poznat nové lidi a seznámit se s jejich školním systémem. Všichni zde dbali na to, aby se hlavně nikdo nestresoval, sice to poté vytvářelo nudné chvíle, ale částečně se mi to také líbilo. Asi bych zde nedokázala žít, přece jen jsou zde opravdu jiné (nejen stravovací) návyky, které by mi asi nevyhovovaly, ale jsem opravdu vděčná za příležitost vidět Norsko „jejich očima“.

Zájezd se mi velice líbil a jsem moc rád, že jsem mohl být součástí této akce. Jsem potěšen, že jsem mohl poznat Norsko a hlavně jeho kulturu, která se dost liší od té naší. Organizace byla dobrá, ale program byl občas trochu prázdný. Přišlo mi, že místo toho, abych seděl ve škole, jsem mohl poznávat krásy Norska. Nejlepší zážitek z celého zájezdu byl výlet na Verdens Ende. Oslo se mi tolik nelíbilo, jelikož nemají žádné historické budovy a všechno bylo až moc nové, šedé, prosklené a smutné. Ale to je pouze můj osobní názor. Podobný výměnný pobyt bych doporučil každému, kdo má aspoň základní úroveň angličtiny a rád poznává svět.

Zájezd bych zhodnotil 9/10 a na další takový v zajímavé lokalitě bych se určitě přihlásil. Na konec chci poděkovat našim úžasným profesorům, kteří nás během výletu doprovázeli a problémy řešili efektivně a s hbitostí.

Já osobně jsem si náš výlet do Norska moc užila. Ať už z hlediska organizace, nebo dopravy, velký a pohodlný autobus přišel vhod. Taky jsem byla moc ráda, že s námi jela právě paní profesorka Ščerbíková a pan profesor Staněk. I když třeba občas program v norské škole nebyl ideální, mohli jsme se tomu zasmát a zpříjemnit si situaci. Celkově si myslím, že jsme si to všichni užili, a doufám, že budeme mít možnost takhle ještě někam vycestovat.

Do Norska jsem se moc těšila a musím říct, že splnilo moje očekávání. I přes svou stereotypní povahu byli, aspoň ke mně, všichni Norové moc milí. Líbily se mi hodiny strávené ve škole. Myslím, že jak učitelé, tak i my žáci si z nich můžeme hodně vzít. Také se mi líbilo, že jsme získali představu o tom, co naši norští kamarádi ve své škole vlastně studují. Vytkla bych asi jedině to, že oproti programu, který jsme připravili my pro ně, byl ten náš v Norsku hodně zaměřen právě na školu a v některých hodinách jsme se se svými Nory třeba ani neviděli. Také se mi zdálo, že jsme někdy dostávali málo instrukcí (např. kde se máme scházet). To jsou však jen maličkosti. Výlety byly moc vydařené a odnáším si z Norska jen skvělé vzpomínky.

Týdenní pobyt v Norsku byl pro mě ze všech předešlých pobytů v cizině tím nejpřínosnějším. Tento týden jsem prožil vskutku autenticky díky vstřícnosti místních. Doufám, že Norsko ještě někdy navštívím.

Z návštěvy Norska kladně hodnotím poznávání tradic, jídla, přírody a nových lidí. S hostitelskou rodinou nebyl problém, doufám, že jim někdy budu moct ukázat Českou republiku. Školní program se mi taky líbil. Byl kreativní, poznal jsem víc Norů a dozvěděl jsem se něco o norské historii.
Výlet do Norska jsem si velmi užila a moc se mi tam líbilo. Organizace byla skvělá a vůbec jsem se nestresovala například ohledně odjezdu, protože vše bylo přehledné. Pobytu u místní rodiny jsem se nejdřív trochu obávala, neboť jsem hostitelku neznala, ale vše bylo v pořádku. Jediná věc, která mě mrzí, je organizace výletů z norské strany. Zdálo se mi, že jsme hodně času trávili ve škole, na rozdíl od pobytu Norů u nás, kdy jsme je každý den brali někam do okolí. I přes to jsem ráda, že jsem v Norsku mohla být, a odnáším si spoustu zážitků.

Zájezd do Norska hodnotím velmi pozitivně. Jsem moc ráda, že jsem mohla poznat novou zemi a nové lidi. Nejvíce jsem si užila výlet na Verdens Ende a do hlavního města. Také jsem ráda, že jsme mohli být součástí jejich výuky, byla to zajímavá zkušenost. Mrzí mě, že jsme neviděli více norské přírody. Byl to ale opravdu fajn týden!

Tohle byl můj první Erasmus a musím ho hodnotit velmi kladně. Po stránce organizace a dopravy vše probíhalo hladce a norští erasmáci byli moc přátelští a pohostinní. Byl to skvělý a kulturně obohacující zážitek. Jakožto maturant lituji, že jsem se nezúčastnil předchozích programů.

+ poznání nové kultury
+ procvičení konverzace v angličtině
+ seznámení se s novými lidmi
+ poznání nového kouta světa

– organizace ze strany Norů
– program mohl být více nabitý

Chtěla bych také poděkovat za organizaci celého zájezdu a možnost se ho zúčastnit.

Další příspěvky

ZÁVĚR ŠKOLNÍHO ROKU V PODÁNÍ PS BARBASTELLA
SPORTOVNÍ A HUDEBNÍ DEN
TERÉNNÍ KURS JEDOVNICE
PŘEDNÁŠKY A BESEDY
EXKURZE TOHOTO ŠKOLNÍHO ROKU

ZÁVĚR ŠKOLNÍHO ROKU V PODÁNÍ PS BARBASTELLA CIAO! Závěr školního roku byl pro PS

SPORTOVNÍ A HUDEBNÍ DEN Studenti i učitelé GOAH zakončili školní rok 2023/2024 dvěma nabitými

TERÉNNÍ KURS JEDOVNICE V rámci zkvalitnění výuky zeměpisu se některé třídy účastní terénního kursu.

PŘEDNÁŠKY A BESEDY I v letošním školním roce se studenti GOAH účastnili množství přednášek

Školní rok 2023/2024 byl bohatý na návštěvy nejrůznějších míst, hojně jsme putovali po lokalitách