GOAH

Závěrečné projektové setkání programu Erasmus+ se uskutečnilo ve dnech 12.–18. 6. 2022 v Chorvatsku, v malebném přístavním městečku Makarska. Sešli se tu učitelé a studenti z Litvy, Slovinska, České republiky a Chorvatska. Kolegové a studenti z Německa a Finska se tohoto setkání již bohužel nemohli zúčastnit. V neděli 12. 6. se naše výprava sešla před budovou Gymnázia Hodonín a za krásného slunečného počasí jsme se vydaly autobusem na letiště Schwechat do Vídně v tomto složení: Karolína Kučerová, Anička Míková a Maya Miklínová ze třídy k5A, Anička Trnečková, Kateřina Chocholáčová, Eliška Poláková, Hanka Lacková a Erika Stávková ze s6A. Celou dívčí výpravu uzavíraly PhDr. Veronika Benešová a Mgr. Monika Ščerbíková.

4. projektové setkání programu Erasmus+ (Sound in body, sound in mind)

Cesta na letiště nám rychle uběhla, po nezbytném odbavení a kontrole pasů jsme se pohodlně usadily v letadle, při pořizování prvního snímku jsme zjistily, že pro dvě naše účastnice bude tento let do Splitu jejich první v životě. Poté naše letadlo vystoupalo do patřičné výše, než jsme se stihly občerstvit sklenkou minerálky a výbornou čokoládkou, už jsme se opět připoutávaly a letadlo začalo klesat na přistání ve Splitu.

Split nás přivítal tradičním silným větrem Bóra (bura), který vane z pevniny a naše letadlo při přistávání nad mořem hezky pohoupal. Na pevnou zem jsme radostně vystoupily do velmi teplého dalmatského odpoledne. V příjemně vychlazeném minibuse jsme se přesunuly podél nádherného jadranského pobřeží do naší destinace Makarska. U místní školy na nás již čekala delegace rodičů a žáků, kteří si rozebrali naše studentky do svých rodin. Po večerní procházce malebným přístavem a po vyhřáté pláži se naše děvčata seznamovala s rodinami svých hostitelek i při hraní společenských her, některá děvčata protáhla diskuzi se svými hostitelkami až do brzkých ranních hodin.

V pondělí ráno jsme se všichni účastníci projektu sešli na prostranství před tematicky vyzdobenou budovou místní školy, kde pro nás chorvatští žáci a učitelé připravili srdečné přivítání. Paní ředitelka Marica Gržič a chorvatská koordinátorka programu Erasmus+ Iva Bakovič nám popřály hezký pobyt a příjemnou pracovní atmosféru. Následoval krátký hudební a taneční program, o který se postarali mladší i starší žáci domácí partnerské školy.

Po zahájení jsme se rozdělili do malých skupinek a místní žáci nás provedli budovou své školy. V teplém červnovém dni byla škola již vyhřátá, ve třídách fungovala klimatizace, která ale není u všech žáků a učitelů oblíbená. Kvůli studenému vzduchu jsou místa ve třídách, na kterých mohou žáci prochladnout. Celkově je budova školy hezky prosvětlená, žáci zde mají velkou tělocvičnu i odborné učebny, nesmíme opomenout krásné venkovní prostranství, které odděluje celý areál školy od centra města.

Po prohlídce školy následovaly teambuildingové aktivity, při kterých se všichni začali blíže seznamovat. Hry v kruhu s míčem před školou v příjemně chladivém stínu byly perfektním úvodem do celého programu.

Po lehké svačince ve škole bylo celé dopoledne završeno prezentacemi studentů ze všech zúčastněných zemí na téma „Náš stát, naše město a naše škola“. Malá tréma prostoupila každého prezentujícího, ale vystoupení se všem žákům podařilo a všichni se ze svého úspěchu radovali nad chutným obědem, který nám připravil místní hotel Biokovo.

Odpoledne naše delegace učitelů zavítala na místní radnici, kde nás přivítal pan starosta a vyjádřil potěšení, že se místní škola setkává v rámci programu Erasmus+ s dalšími evropskými státy a podpořil mezinárodní spolupráci žáků a učitelů.

Po návštěvě radnice jsme se připojili ke studentům, kteří se v prezentačním centru Národního parku Biokovo seznamovali s lokální florou a faunou impozantního pohoří Biokovo tyčícího se nad Makarskou až do výše 1762 metrů nad mořem.

V pozdních odpoledních hodinách se všichni žáci dostali na místní pláž a užili si průzračného moře a hřejivých slunečních paprsků.

V úterý nás čekal lodní výlet podél pobřeží Makarské riviéry, všichni jsme obdivovali nádhernou přírodu, divoké horské pobřeží, mohutný horský masiv Biokovo a průzračnou vodu Jadranského moře. Zdravý oběd, který se skládal z makrely nebo kuřecího masa na grilu, zeleninového salátu a ovoce, jsme jedli přímo na palubě lodi. Ochutnali jsme i typický dalmatský předkrm – pršut se sýrem, domácím chlebem a olivami.

Po obědě jsme vystoupili v letovisku Baška Voda a vydali se na malou procházku po okolí. Někteří z nás se ponořili do chladné vody Jadranského moře a na závěr si vychutnali místní domácí zmrzlinu. Cesta lodí zpět rychle utekla zejména našim studentkám, které svým tancem a zpěvem rozproudily atmosféru na celé lodi.

Středa dopoledne se nesla v duchu zdravého životního stylu. Žáci se ve škole rozdělili do čtyř pracovních skupinek a vyzkoušeli si chemické pokusy, hru na bubny, moderní tanec a sportovní aktivity v podobě míčové hry a střelby z luku za ztížených podmínek udržení rovnováhy. Skupinky se pravidelně střídaly a všichni si program hezky užili. Po praktických aktivitách následovaly prezentace výsledků dotazníku, který pro všechny studenty připravila chorvatská škola před samotným setkáním v Makarske. Tento dotazník na téma „Závislost na mobilních telefonech a internetu“ byl zpracován každou partnerskou školou. Z výsledků vyplývá, že studenti tráví na mobilním telefonu a sociálních sítích přes tři hodiny denně ve všech zúčastněných státech, ale většinu studentů netrápí, pokud je někdo při této činnosti vyruší a jsou schopni přejít do jiného modu. Studenti si uvědomují, že není rozumné používat sociální sítě celý den a že jsou i jiné činnosti, kterými mohou naplnit svůj život.

Po obědě jsme zamířili do Muzea mušlí (Malakologické muzeum) ve františkánském klášteře v Makarske, které se pyšní pestrou sbírkou schránek mořských živočichů z celého světa. Muzeum se skládá z několika místností a celá sbírka je rozdělena podle jednotlivých moří a oceánů.

Středeční večer patřil vystoupení studentů ze všech zúčastněných zemí. Každý tým si připravil krátký tanec, který studenti předvedli ve slušivých kostýmech celému publiku na hezky vyzdobeném pódiu ve venkovním areálu školy. Poté studenti naučili svůj tanec všechny zájemce a v průběhu večera se jednotlivé týmy prostřídaly. Publikum tvořili rodiče a sourozenci našich chorvatských hostitelů, jednotlivé výpravy studentů a učitelů z partnerských zemí, ale také současní a bývalí žáci Základní školy Stjepana Ivičeviča. Jelikož se období spolupráce v našem projektu prodlužovalo kvůli Covidu 19 o celý rok, bývalí žáci chorvatské partnerské školy přišli pozdravit své kamarády, u kterých strávili jeden týden v zahraničí, ale v této době se projektu nemohli účastnit, protože svoji mateřskou školu již opustili.

Chorvatští hostitelé nám připravili vynikající občerstvení, které se skládalo z místních oblíbených specialit. Celý program byl natočen místní televizí, a tak záhy na druhý den jsme mohli všichni zhlédnout náš projektový večer na televizní obrazovce.

Ve čtvrtek jsme se vydali do Splitu, druhého největšího chorvatského města, které je vzdáleno 60 km od Makarske. Pan průvodce nás po cestě autobusem seznámil se zajímavými okamžiky chorvatské historie, přiblížil nám život císaře Diokleciána, který ve 3. století n. l. nechal ve Splitu vybudovat nádherný palác na rozloze tří hektarů a naše výprava právě mířila do těchto míst. Po komentované prohlídce historickým centrem jsme mohli obdivovat architektonické skvosty každý sám, případně si užít pohled na rušné přístavní město z místní kavárny. Ani splitský přístav neunikl zájmu studentů a velkolepé kotvící lodě skončily na snímcích mnoha projektových účastníků.

Po pozdním obědě jsme se vydali zpět do Makarske, kde se každý rád ponořil do chladivého Jadranského moře po náročném dni ve vyhřátém velkoměstě.

V pátek na nás čekal turistický výšlap do pohoří Biokovo, které se tyčí nad Makarskou až do výše 1762 m nad mořem a tvoří ochranný štít nad celým městem i Makarskou riviérou. Malé mikrobusy nás vyvezly na nejvyšší horu Sv. Jure, odkud je nádherný výhled až do Bosny a Hercegoviny. Následoval pěší výstup na vrchol Vošac, který jsme zdolali po necelých 40 minutách. Tento horský vrchol je unikátní, protože nabízí úchvatný pohled na celou Makarskou riviéru až do Splitu, a při dobré viditelnosti lze zahlédnout i protější břehy Itálie.

Zlatým hřebem výletu byla procházka po visutém skleněném půlkruhovém mostě, který vybíhá přímo ze skály a láká k pořízení originálních fotografií pohoří Biokova i s krásnou pláží v Tučepech, kterou jsme měli před sebou na mostě jako na dlani.

Před opuštěním pohoří jsme se zastavili v místním malém muzeu, které nám ukázalo tradiční život obyvatel v náročném horském prostředí. Nedaleko muzea na nás čekal výborný oběd, který připravila rodinná firma jedné z kolegyň naší chorvatské hostitelské školy. Pozdní odpoledne jsme věnovali závěrečným nákupům malých dárečků domů. Večerní procházka Makarskou byla již rozlučková, i když mnoho studentů se rozhodlo do této destinace dříve či později vrátit a navštívit své nové kamarády i mimo náš projekt.

V sobotu ráno nastal čas loučení, teplé slunce nikdo přes slzy dojetí, že je náš program u konce, ani nevnímal, dlouhá objetí a závěrečná fotografie s příjemnými chorvatskými hostitelkami dávaly tušit, že čas odjezdu je právě zde. Makarska je rušné letovisko lákající velké množství turistů, proto se naše skupinka vydala na cestu do Splitu již brzy po snídani, abychom se včas stihly dostat k odletu našeho letadla a neuvázly po cestě v dopravní zácpě.

Setkáním v Makarske byla ukončena spolupráce na společném projektu „Sound In Body, Sound In Mind“. Spolupráci poznamenala situace způsobená Covidem 19, přesto jsme byli schopni uspořádat 5 přátelských setkání, čtyři prezenční a jedno setkání online. Děkujeme všem rodičům a studentům, kteří se s námi do projektu zapojili a doufáme, že získané zkušenosti a společné zážitky zůstanou v hluboko v srdcích všech účastníků.

Reakce studentů na projekt erasmus+

Na pobytu v Chorvatsku si cením letecké dopravy, neboť jsme nemusely trávit spoustu času v autobuse a případných kolonách na cestě.

Strava v místních restauracích byla poměrně dobrá, mě osobně nejvíce zaujal místní chleba.

Ve škole nás přivítali příjemně a dokonce si pro nás připravili několik krátkých představení.

Co bylo pro mě překvapující a zároveň zarážející bylo, že na každý předmět mají vymezenou třídu a nemají šatny, ani školní jídelnu. Též jsem se dozvěděla, že žáci jsou rozděleni do dvou skupin, kdy jedna skupina má ranní výuku a ta druhá odpolední, po týdnu se střídají. Ve třídách se nacházely staré lavice a židle a celkově třídy nebyly nijak vábně vyzdobeny, ale co se týče vybavení potřebného k výuce, interaktivní tabule tu nechyběly.

Velice se mi zamlouvalo, že program, který si pro nás chorvatská škola připravila, končil většinou mezi druhou a třetí hodinou, tudíž jsme měly volná odpoledne, jež jsme mohly využít například k rekreaci na pláži, k posezení v kavárně či k procházce.

Jsem ráda, že jsem dostala tuto příležitost nahlédnout do zahraniční školy a poznat jejich život.

I když bylo spoustu aktivit, které jsem si užila, musím říct, že nejvíce užitý byl čas, který jsme všichni strávili spolu. Za celý pobyt jsem poznala tolik fajn lidí, na které nezapomenu a ve finále je úplně jedno jestli to bylo někde na luxusní lodi na moři a nebo na školním dvorku. Neskutečně moc si vážím téhle příležitosti.
Děkuji.

Program Erasmus jsem si neskutečně užila. Jsem hrozně vděčná, že jsem se ho mohla zúčastnit a najít si tak skvělé kamarády ze zahraničí.

Potkala jsem skvělé lidi, se kterýma jsem si opravdu rozuměla.

Na Makarské jsem byla již dříve na dovolené, ale teprve teď jsem měla možnost vidět vše očima místních a musím uznat, že mě to uchvátilo ještě víc než předtím.

Za tento jeden týden jsem toho zažila více než v Česku za několik měsíců. Užili jsme si společně spoustu školních aktivit, plavbu na luxusní lodi, večerní diskotéku, výlet do Splitu i výšlap na Biokovo, kde jsme se prošli po skleněné vyhlídce sky walk.

Celý týden byl pro mě opravdu neskutečným zážitkem, zdokonalila jsem si díky němu angličtinu a utvrdila se v tom, že dokážu cestovat i bez rodičů.

A budu moc ráda, pokud se se svou hostitelskou rodinou opět někde potkáme, ať už to bude v Chorvatsku, Česku, nebo kdekoliv jinde.

Zhodnocení:

• poznání nové země
  • seznámení s novými lidmi z různých koutů Evropy
  • procvičení si komunikace v angličtině (zlepšení a cítím se víc komfortně v komunikaci tímto jazykem)
  • nabitý program, který mi kulturně i jazykově oživil zájezd
  • ubytování v hostitelské rodině, díky kterému jsem si mohla lépe představit každodenní život v dané oblasti
  • zájezd hodnotím jen pozitivně a jsem za tuto příležitost velmi vděčná

Zájezd do Chorvatska jsem si nesmírně užila. Poznala jsem spoustu skvělých nových lidí, ať už z Česka, nebo jiných zemí.

Mít možnost, jedu určitě znovu.

Erasmus v Chorvatsku jsem si velmi užila. Z Česka jsme vyrazily skvělá parta a s holkami jsme se stmelily v skvělý kolektiv. Zajímavé také bylo objevit život lidí v turistické destinaci, jako je Makarská.

Projektové setkání Erasmu+ v Chorvatsku bylo naprosto SUPER! Cesta letadlem, hostitelská rodina, program. Nechybělo nic – moře, hory, kultura. Strach z anglické konverzace ze mě opadl a naučila jsem se i několik chorvatských slovíček.

Erasmus + mi přijde jako skvělá příležitost a jsem vděčná, že tuto možnost naše škola nabízí. To množství zážitků a zkušeností, co můžete během jednoho týdne zažít a pobrat je neskutečné. S mojí kamarádkou z Erasmovského setkání 2019 jsme stále v kontaktu a plánujeme se i nadále navštěvovat! Překvapilo mě i několik rozdílů mezi naší a chorvatskou kulturou, pak samozřejmě nádherná příroda, kultura a samozřejmě moře. Myslím, že příležitosti jako je Erasmus by měl využít každý, kdo k tomu dostane možnost. Opravdu to stojí za to.

Další příspěvky

ETICKÉ DÍLNY
ZAJÍMAVÁ SETKÁNÍ
LYŽAŘSKÝ KURZ 1.A A k5A
LYŽAŘSKÝ KURZ SEKUNDA
BŘEZNOVÉ AKCE FIKTIVNÍ FIRMY KAPO

Ve dnech 3. a 4. 4. 2024 se na nižším gymnáziu uskutečnily programy primární

Studenti 3.E a 3.OA se v březnu sešli s dokumentaristkou Ivonou Novomestskou Remundovou, aby

Na začátku března vyrazily tradičně první ročník a kvinta na lyžařský výcvikový kurs k

V neděli 17. 3. 2024 ve velmi povedené rychloakci nazvané příznačně Kulový blesk došlo